Baubó jako ženský šibal

04.04.2022

Chůva/bohyně Baubó se vyskytuje v řeckém mýtu o bohyni Deméter a její dceři Persefoné. Zmínky o této postavě najdete třeba v knize Clarissy Pinkoly Estés - "Ženy, které běhaly s vlky", píše o ní Regena Thomashauer v knize "Kund*čka - Návrat k sobě" a vyskytuje se i "Řeckých mýtech" od Roberta Gravese. Naopak Eduard Petiška tuto postavu ve svých "Starých řeckých bájích a pověstech" vůbec nezmiňuje. U Gravese je zmiňována spolu s chromou královskou dcerou Iambé, podle níž se nazývají popěvky v jambickém metru a jejich zpěv měl při eleusinských mystériích zmírňovat emocionální napětí. 

Příběh zní zjednodušeně asi takto: 

Bohyně Deméter přišla o svou dceru Persefoné, když ji Hádés unesl do podsvětí (protože se do ní zamiloval). Deméter byla velmi nešťastná, všude svou dceru hledala.

Po nějaké době přišla do Eleusiny, kde ji přijali král s královnou. Stará chůva Baubó ji se jí snažila rozveselit, zpívala vtipné písničky a v jeden okamžik se před Deméter postavila, zvedla sukni a ukázala ji své přirození. Deméter se rozesmála a zlepšila se jí nálada. 

Proč má Baubó šibalské kvality? 

V první řadě používá vtipy a smích k rozpuštění smutku. Poté udělá něco, co nabourá zvyklosti, co se nedělá a tím donutí Deméter se rozesmát. Navíc je Baubó představitelkou bohyní z mnohem starších dob, které měly schopnost měnit: 

"Baubó mění náladu tím, že si zvedá sukně, odhaluje vulvu, dělá vtipy a srdečně se směje. Vulva byla paleolitickým symbolem ženské síly a regenerační energie, který se datoval od roku 30 000 před naším letopočtem, přes období neolitu a do doby bronzové. Baubó tento symbol zosobňuje."1)

Bohyně je právě proto často zobrazována jako postava, která nemá hlavu a obličej se nachází v oblasti břicha. Deméter díky tomuto zážitku může začít na své trápení nahlížet jinak a nakonec dosáhne alespoň částečného úspěchu, kdy se k ní dcera na část roku může vrátit.

1) Griffith, Suzanne C. Reclaiming Our Sexuality. Feminist Collections: a Quarterly of Women's Studies Resources; Madison Vol. 17, Iss. 1, (Oct 31, 1995): 1.